Spis treści
Pisanie prac zaliczeniowych jako forma uzyskania zaliczenia przedmiotu
Wielu wykładowców, szczególnie w ostatnich latach, zamiast organizowania kolokwiów preferuje zadawanie studentom pisanie prac zaliczeniowych. Jest to ciekawa i wygodna alternatywa zarówno dla prowadzącego zajęcia jak i ich uczestników. Z punktu widzenia wykładowcy jest to duża oszczędność czasu, gdyż prace zaliczeniowe są zazwyczaj krótkie (mogą liczyć od jednej do kilku stron), nie ma zatem konieczności sprawdzania długich prac pisemnych wykonywanych przez studentów jako kolokwia, podczas których muszą oni odpowiedzieć na wiele różnych pytań. Pisanie prac zaliczeniowych ma też inne zalety. Stwarza to też możliwość nauczenia studentów nowych rzeczy, szczególnie, jeśli tematyka takiego zaliczenia jest dokładnie określona przez wykładowcę i wiąże się z koniecznością zapoznania się z określoną listą literatury naukowej.
Pisanie prac zaliczeniowych ma również wiele zalet dla studentów. Przede wszystkim zwalnia z konieczności „wykuwania na pamięć” materiałów do kolokwium. Zajmuje też niewiele czasu. Z takim zadaniem można sobie poradzić nawet w godzinę lub najwyżej kilka. W porównaniu z koniecznością przygotowania się do pisemnego lub ustnego kolokwium lub egzaminu jest to ogromna różnica. Zaoszczędzony w ten sposób czas można przeznaczyć na inne, przyjemniejsze zajęcia.
Jedyną wadą tej formy uzyskania zaliczenia jest konieczność dotarcia do materiałów niezbędnych do napisania pracy. Często konieczne jest bowiem zapoznanie się z dokładnie określoną literaturą niezbędną do napisania pracy zaliczeniowej. A to czasami może stanowić problem.
Pisanie prac zaliczeniowych – jak znaleźć odpowiednie źródła naukowe?
No właśnie… Samo napisanie pracy zaliczeniowej nie zajmuje wiele czasu, jednakże dotarcie do odpowiednich źródeł to już zupełnie inna historia. Wyborem oczywistym wydaje się udanie się do uczelnianej biblioteki lub czytelni i poszukanie odpowiednich publikacji. Chociaż znajdziemy tam niewątpliwie wszystko, co jest niezbędne, jest to jednak rozwiązanie czasochłonne, a dla wielu studentów studiujących poza miejscem zamieszkania dość kłopotliwe, gdyż w skrajnych przypadkach może się to wiązać z koniecznością pokonania kilkudziesięciu lub nawet kilkuset kilometrów tylko po to, aby znaleźć niezbędne do napisania niewielkiej pracy źródła.
W takiej sytuacji większość studentów będzie skłaniała się ku wykorzystaniu źródeł internetowych. Trzeba z tym jednak uważać, gdyż nie wszystkie źródła tego typu zostaną zaakceptowane przez wykładowców. Niektórzy stawiają wręcz sprawę jasno i deklarują, że prace oparte na Internecie nie uzyskają zaliczenia. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy jesteśmy z góry skazani na czasochłonne i długotrwałe spędzanie godzin w bibliotece lub czytelni? Niekoniecznie.
W Internecie można znaleźć wiele źródeł, które są elektronicznymi duplikatami wersji publikacji książkowych. Większość studentów o tym nie wie, ale obecnie wszystkie publikacje naukowe wydawane przez pracowników uczelni obowiązkowo są dodawane do baz naukowych w wersji elektronicznej i udostępniane online. Dotyczy to zarówno artykułów naukowych, jak i większych publikacji książkowych. Duże publikacje, takie jak doktoraty czy rozprawy habilitacyjne wydawane w wersji książkowej, są w całości załączane do baz naukowych wyłącznie za zgodą autora, natomiast obowiązkowo (niezależnie od zgody autora) musi się tam znaleźć chociażby fragment w takiego dzieła.
Najlepiej wejść bezpośrednio na stronę baz naukowych i za pomocą ich wewnętrznych wyszukiwarek odnaleźć publikacje naukowe na interesujący nas temat. Warto zwrócić uwagę na następujące bazy naukowe:
- Bazhum – baza ta zawiera publikacje z dziedzin humanistycznych;
- Bazekon – z kolei ta baza jest poświęcona nauką ekonomicznym;
- Baztech – baza ta jest adresowana do studentów i pracowników naukowych kierunków technicznych i politechnicznych;
- CEON – jest to godna polecenia baza, gdyż zawiera ona publikacje polskich naukowców (pracowników naukowych uczelni i innych) w wolnym dostępie, czyli mamy tutaj książki do pisania prac zaliczeniowych za darmo i bez wychodzenia z domu.
Trzy pierwsze spośród wymienionych powyżej baz zawierają przede wszystkim artykuły naukowe. Ostatnia to baza książkowa. Wszystkie one są doskonałą alternatywą dla klasycznych bibliotek i czytelni.
Warto wspomnieć też o bazie IBUK. Jest ona udostępniana nieodpłatnie studentom większości uczelni. Dostęp zazwyczaj uzyskuje się przez USOS lub inny system do elektronicznej obsługi studentów. Jest to baza książkowa, zawierająca wiele najnowszych publikacji naukowych.
Pisanie prac zaliczeniowych – szukanie źródeł naukowych w wyszukiwarkach internetowych
Bezpośrednie korzystanie z baz nas naukowych ma wiele zalet, tym niemniej, wpisywanie w wewnętrznej wyszukiwarce bazy tematu pracy zaliczeniowej nie zawsze da oczekiwane efekty. Czasami lepiej skorzystać z wyszukiwarek internetowych, określając dokładnie, jakich informacji poszukujemy i jakie źródła chcemy uzyskać. Jak tego dokonać?
Należy przede wszystkim zawęzić kryteria wyszukiwania. Źródła naukowe, ze względu na to, że nie są optymalizowane pod algorytm wyszukiwania określonych haseł przez wyszukiwarki, zazwyczaj nie będą wyświetlały się na pierwszej stronie Google czy Bing. Aby takie wyniki uzyskać, musimy wyszukiwarce „podpowiedzieć”, czego oczekujemy. Jak to zrobić?
Przede wszystkim należy wczytać się w temat pracy na zaliczenie i wyodrębnić najważniejsze słowa kluczowe, jakie się z nim wiążą. Przykładowo, jeżeli temat brzmi „Mobbing – skutek uboczny egzekwowania dyscypliny pracy czy patologia zarządzania?” Hasłami kluczowymi będą następujące frazy: „mobbing”, „dyscyplina pracy”, „patologie zarządzania”. Wówczas w polu wyszukiwania należy wpisać te hasła z dopiskiem „artykuł pdf” lub „definicja pdf”. Ze względu na to, że artykuły naukowe są zawsze publikowane w formacie pdf takie zawężenie wystarczy, abyśmy uzyskali źródła naukowe. Po otwarciu pliku warto oczywiście sprawdzić, czy jest to artykuł naukowy, czy jakaś inna publikacja pdf. Najczęściej jednak uzyskamy faktycznie artykuły naukowe. Można też dodać którąś z nazw baz naukowych (zależnie od tematyki pracy), wówczas otrzymamy oczekiwane wyniki bezpośrednio z tej bazy.
Pisanie prac zaliczeniowych – czy Google Scholar to dobry wybór źródeł naukowych?
Jeśli chodzi o Google Scholar, zdania na jego temat są mocno podzielone. Wielu wykładowców zadając studentom pisanie prac zaliczeniowych jako formę uzyskania zaliczenia przedmiotu poleca to rozwiązanie zamiast skorzystania ze zwykłej wyszukiwarki Google. Chodzi o to, żeby studenci korzystali ze źródeł naukowych, a nie np. z Wikipedii czy mało profesjonalnych blogów. Jest to „jakieś” rozwiązanie, jednak „jakieś” to bardzo pojemny termin, który w tym wypadku nie ma znaczenia pozytywnego. Głównym mankamentem Google Scholar jest to, że zawarte tam są jedynie fragmenty książek i publikacji, więc korzystanie z tego źródła jest niezwykle uciążliwe i mało efektywne. Pisanie prac zaliczeniowych przy użyciu wyłącznie Google Scholar będzie drogą przez mękę. Znacznie efektywniejszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z opisanych powyżej polskich baz naukowych lub zawężenie kryteriów wyszukiwania w klasycznych wersjach wyszukiwarek do opcji wyszukiwania artykułów naukowych. Znajdziemy w ten sposób znacznie więcej dobrze dopasowanych, a przede wszystkim kompletnych publikacji.
Pisanie prac zaliczeniowych – jak jeszcze sobie pomóc?
Wyszukanie odpowiednich źródeł i napisanie na ich podstawie pracy zaliczeniowej to dopiero połowa sukcesu. Nie gwarantuje to, że uzyskana w ten sposób ocena zawsze będzie bardzo dobra. Przed przystąpieniem do pisania pracy zaliczeniowej warto zapoznać się z fachowymi poradami na temat technik pisania oraz sztuczek erystycznych przyspieszających proces twórczy i robiących dobre wrażenie na odbiorcy. Porady tego typu można znaleźć na stronach serwisu Cyber-promotor.pl. Warto pobrać sobie darmowe poradniki pisania prac i zapoznać się z nimi, a napisane prace zawsze będą otrzymywały najwyższe oceny.